áraink
jelentkezés
vizsga
tankönyvek
















A belvizi kedvtelési célú vizsga menete:

A vizsga hatósági vizsga. Ennek megfelelő kell legyen a megjelenés, a viselkedés, azzal a kitétellel, hogy a ruházatnak nem kell öltönynek lennie. Mivel hajóba fogunk ülni, valamilyen sportos, kényelmes ruházat ajánlott.
A vizsgára bocsájtás feltétele, hogy a vizsgázónál legyen nála a személyi igazolványa, vagy aki már rendelkezik valamilyen képesítéssel, akkor a hajós papírja is.
A vizsga két részből: elméleti, és a gyakorlati részekből áll.

Elméleti vizsgák:

A tervek szerint 2007. július 1-étől az elméleti vizsgákat csak számítógépen lehet letenni, az arra kiépített vizsgaközpontokban. Addig az elméleti vizsgáztatás menete változatlan.

Az elméleti vizsga áll egyrészt a Hajózási Szabályzatból (továbbiakban HSZ), és egyéb elméleti tárgyakból. A HSZ-ből -ez olyan mint a "Vizi Kresz"- teszt formában kell vizsgázni: az ember kiválasztja a 3 lehetőségből a jó választ, iksszel - aztán javítás során kiderül, hogy a válasz jó-e vagy nem jó. A tesztkérdések nagy része 1 pontos, de van néhány, amelyik 3 pontot ér - ezekre külön oda kell figyelni. A sikertelenül vizsgázók 80%-a a HSZ-en bukik el. A HSZ tesztben szereplő összes kérdés megtalálható a

tesztkönyvben. A többi elméleti tárgyból:
- hajóvezetéstan
- hajózási földrajz, vízrajz, meteorológia
- hajóelmélet, a hajók szerkezete és építése, hajógéptan
- elsősegély-nyújtási, környezet- és tűzvédelmi ismeretek, vízbőlmentés
- vitorlázás elmélete (csak vitorlás hajóra szóló képesítés esetén)
a vizsga szóbeli vizsga. Mindegyik tárgyból egy tételt kell húzni, melyen 3 kérdés szerepel. Ezek kidolgozása után a vizsgabiztosnak kell számot adni az ismeretek alkalmazásképes tudásáról. Minden kérdésre van kb 3-4 mondatnyi minimum tudás, amit ha elmondott a vizsgázó, akkor a többi már menni szokott. Ha a lényeget viszont nem tudja - hiába próbál mellébeszélni.

Elméleti kérdéssor

Gyakorlati vizsgák:

Csak az mehet gyakorlati vizsgára, aki sikeresen teljesítette az összes elméleti tantárgyból a vizsgáját. Akinek valamelyik tárgy nem sikerült, annak meg kell ismételni az elméleti vizsgát. Ha 1, vagy 2 tárgyból nem sikerült (legyen az a HSZ, vagy valamelyik szóbeli vizsga) akkor csak az adott tárgyból kell ismételnie. Ha többől nem akkor ismétlővizsgát kell tennie - az összes tárgyból újra kell vizsgázzon.
Csónak:

Az első gyakorlati vizsga függetlenül attól, hogy vitorlás, vagy kisgéphajóvezető kívánunk lenni a csónakban történő kormányevezés bemutatása lesz. Helyet foglalunk a csónak végében, egyik oldalon vízbe merítjük a pádlit - és onnan nem emelhetjük ki, nem válthatunk oldalt, míg újra ki nem kötünk! A technika lényege, hogy minden evezőhúzás után kormányzunk is egy kicsit - miközben igyekszünk sebességünket nem fékezni.

Általában semmilyen különleges feladato nem várnak a vizsgázótól: mutassa meg, hogy tud egyenesen haladni, ha kell jobbra, vagy balra fordulni, majd térjen vissza a kiindulási helyére. Ehhez néha vízbe dobják a mentőkarikát, azt kiemelve kell visszatérni.

Csomózás:

Miután megérkeztünk a csónakkal következik a csomózás. Ez sokszor olyannyira összekapcsolódik, hogy a csónakot már palstekkal (állóhurokkal) kell kikötni. A vizsgán néhány alapcsomó a követelnény, sokszor nem is kell mindegyiket bemutatni.
A csomók:

- Palstek, vagy állócsat (vontára, mentésre, vagy kikötéshez)
- Szorítónyolcas (egyben, vagy több részletben rádobva a kikötőbakra)
- lekötés bikához
- reffcsomó
- perec a schottok végére

Vitorlás kishajóvezetői gyakorlat:

A gyakorlati vizsgán két vizsgázó ül a hajón: az egyik a kormányos - ő vizsgázik, a másik a manschaft szerepében. A manschaft kezeli a fockot, segít az elindulásban és a kikötésben. A kormányos vezényszavakkal irányítja a hajón történő munkát, manővereket.
Miután felszerelték a hajót, elindulnak. Ki kell vitorlázni a kikötőből(!), a nyílt vizen különböző szél, és tájoló irányokba kell tudni vitorlázni a megfelelő vitorlabeállításokkal. Néhány alapmanőver végrehajtása után

(fordulás, perdülés, 360 fok, stb) következik a vízbőlmentés: ha sikerült negyedszélben a mentőkarika szél alatti oldalára állni, akkor a vizsgázó már túl van a nehezén. Utána már csak vissza kell vezetni a hajót a kikötőbe kikötni - és lehet helyet cserélni. Most a manschaftból lesz a kormányos, és a kormányosból manschaft. A vizsgát csak megfelelő szélviszonyok esetén tartják meg (minimum 2-es Beaufort), egy ember vizsgája kb 10-15 percig tart.

Kisgéphajóvezetői gyakorlat:

A kisgéphajóvezetői vizsga kezdetén átnézzük a motoros felszerelését, hogy minden készen áll-e az indulásra. Amennyiben igen berántjuk a motort, elindulunk a mólótól - általában csak azért, hogy még a kikötőn belül bemutassuk, be tudunk-e állni két cölöp közé. Ha ezzel megvoltunk irány a tó vize, ahol szintén alapmanőverekkel kezdünk: teljes kör előre vagy hátra, nyolcas leírása, horgonyzás, vagy mélységmérés a sziget megközelítésénél. Néhány alapmanőver, és magabiztos vezetés után itt is

kirepül a mentőpatkó, és felharsan az "Ember a vízben!". Miután a legrövidebb manőverrel mellékanyarodtunk, és kimentettük a szerencsétlen vízbe esettet mehetünk vissza a kikötőbe.
Mind a vitorlás, mind a kisgéphajó gyakorlati vizsga közben a vizsgabiztos feltehet - és fel is tesz kérdéseket a Hajózási Szabályzattal kapcsolatban. Olyan témákat érint, amikre tényleg szükségünk lehet gyakorlati hajózásunk közben:
- útjogszabályok (kikötő körzetében, és a nyílt vizen)
- laterális és kardinális bójázások - komp, és egyéb hajó jelzései - kikötők táblái, jelei (nagyhajós és kishajós egyaránt) - a hídakon található táblák (kötelező, ajánlott, egyirányú, kétirányú hajóút) Kikötés után elköszönünk a vizsgabiztosoktól, az oktatótól és otthon minden nap figyeljük a postást, hogy mikor érkezik végre a várt papír.